سنگ صفرا چیست؟

بررسی مقالات پزشکی

شنبه ۲۹ اردیبهشت ۰۳

سنگ صفرا چیست؟

۲۸۴ بازديد

سنگ کیسه صفرا سنگی است که در داخل کیسه صفرا از اجزای صفراوی تشکیل شده است. اصطلاح کولیتیازیس ممکن است به وجود سنگ های صفراوی یا بیماری های ناشی از سنگ های کیسه صفرا باشد. بیشتر افراد مبتلا به سنگ های صفراوی (حدود 80٪) هیچگاه علائم ندارند. هنگامی که یک سنگ کیسه صفرا مجرای صفراوی را مسدود می کند ، یک درد مانند گرفتگی در قسمت فوقانی راست شکم ، معروف به کولیک صفراوی (حمله کیسه صفرا) می تواند منجر شود. این اتفاق در 1-4 of از کسانی که سنگ های صفراوی هر سال رخ می دهد. از عوارض سنگ کیسه صفرا می توان به التهاب کیسه صفرا (کوله سیستیت) ، التهاب لوزالمعده (پانکراس) ، زردی و عفونت مجرای صفراوی (کولانژیت) اشاره کرد. علائم این عوارض ممکن است شامل درد بیش از پنج ساعت ، تب ، زرد شدن پوست ، استفراغ ، ادرار تیره و مدفوع کم رنگ باشد.

عوامل خطر برای سنگهای صفراوی شامل قرص های ضد بارداری ، بارداری ، سابقه خانوادگی سنگ های کیسه صفرا ، چاقی ، دیابت ، بیماری کبد یا کاهش سریع وزن است. اجزای صفراوی که سنگ کیسه صفرا را تشکیل می دهند شامل کلسترول ، نمکهای صفراوی و بیلی روبین است. سنگهای کلسترول که به طور عمده از کلسترول تشکیل شده اند ، به سنگهای کلسترول گفته می شوند ، و به طور عمده از بیلی روبین به سنگهای رنگدانه گفته می شود. سنگ صفرا ممکن است براساس علائم مشکوک شود. تشخیص به طور معمول توسط سونوگرافی تأیید می شود. ممکن است در آزمایش خون عوارض تشخیص داده شود.

با حفظ وزن سالم با ورزش و رژیم غذایی سالم ، خطر سنگ صفرا ممکن است کاهش یابد. اگر علائمی وجود نداشته باشد ، معمولاً درمان لازم نیست. در افرادی که حملات کیسه صفرا دارند ، معمولاً جراحی برای برداشتن کیسه صفرا توصیه می شود. این می تواند از طریق چندین برش کوچک یا از طریق یک برش بزرگ انجام شود ، معمولاً تحت بیهوشی عمومی. در موارد نادری که عمل جراحی امکان پذیر نباشد ، می توان از دارو برای حل کردن سنگها یا لیتروتریس برای تجزیه آنها استفاده کرد.

در کشورهای توسعه یافته ، 10 تا 15٪ از بزرگسالان سنگ های کیسه صفرا دارند. با این حال ، نرخ در بسیاری از مناطق آفریقا به میزان 3 درصد کم است. بیماریهای مربوط به کیسه صفرا و صفراوی در سال 2013 در حدود 104 میلیون نفر (1.6٪ از افراد) رخ داده است و منجر به مرگ 106000 نفر شده است. زنان معمولاً بیشتر از مردان دارای سنگ هستند و بعد از 40 سالگی به طور معمول رخ می دهد. برخی از قومیت ها بیشتر از سایرین دارای سنگ های صفراوی هستند. به عنوان مثال ، 48٪ از بومیان آمریکا سنگ های صفراوی دارند. پس از برداشتن کیسه صفرا ، نتایج به طور کلی خوب هستند.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.