شنبه ۲۹ اردیبهشت ۰۳

چرا واکسن زگیل تناسلی خارجی؟ چند نوع دارد؟ از کجا تهیه کنیم؟

۱۴۸ بازديد

چرا واکسن زگیل تناسلی خارجی؟ چند نوع دارد؟ از کجا تهیه کنیم؟

 HPV! این یکی از ترسناک‌ترین کلمات در دنیای سلامتی است که حتی شنیدن نامش هر انسانی را میترساند ( البته کسی را که با این ویرو آشنا باشد ) . اما کلمه دیگری وجود دارد که می‌تواند مثل آب روی آتش، ترسی که از hpv وجود دارد را خاموش کند: واکسن گارداسیل.

در این مقاله ابتدا به شما توضیح می‌دهیم که hpv چیست ، سپس می‌گوییم چرا میبایست واکسن گارداسیل تزریق نماییم

آشنایی با ویروس HPV

برای اینکه بفهمیم واکسن گارداسیل چیست، ابتدا باید بفهمیم که بیماری HPV چیست ؟ HPV در ایران با نام زگیل تناسلی شناخته می‌شود


در واقع زگیل تناسلی یک بیماری واگیردار است. متاسفانه تا الان درمان قطعی برای همه تیپ های این ویروس پیدا نشده است و افرادی که به آن مبتلا شده‌اند، ممکن است با مشکلات زیادی روبرو شوند.

نکته: متاسفانه میتوان گفت این بیماری ممکن است بدون علائم در بدن فرد باشد و به راحتی به شریک جنسی انتقال یابد.

برای آشنایی کامل با ویروس HPV  پیشنهاد میکنیم این پادکست را حتما گوش دهید :

پادکست آشنایی با ویروس پاپیلومای انسانی ( HPV  )

واکسن hpv چیست؟

واکسن گارداسیل یا  با نام های دیگر واکسن زگیل تناسلی یا واکسن HPV ، یک واکسن پیشگیری از بیماری زگیل تناسلی است. تا به حال بیشتر از 100 تیپ از HPV شناخته شده که اغلب آنها هیچ راهکار درمانی و حتی پیشگیری هم ندارند. در بین این 100 تیپ ، حدود 9 تیپ آن بسیار شایع تر از بقیه هستند . واکسن گارداسیل در واقع بدن شما را در برابر این 9 تیپ ویروس HPV مقاوم می‌کند.

انواع واکسن گارداسیل، از 2 تا 9 کاناله

همانطور که بالاتر هم گفتیم، تا الان بیشتر از 100 تیپ HPV شناخته شده. واکسن‌های گارداسیل هم در 3 ظرفیت مختلف وجود دارند که هر کدام‌شان بدن شما را در برابر تعدادی از این نوع بیماری مقاوم می‌کند.

  • واکسن 2 ظرفیتی که بدن را در مقابل 2 تیپ از ویروس HPV  ) تیپ های 16 و 18 )
  • واکسن 4  ظرفیتی که بدن را در مقابل 4 تیپ از ویروس HPV  ( تیپ های 6 و 11 و 16 و 18 )
  • و واکسن 9 ظرفیتی که بدن را در مقابل 9 تیپ از ویروس HPV  ( تیپ های  6 و 11 و 16 و 18 و 31 و 33 و 45 و 52 و 58 )

واکسن گارداسیل خارجی از کجا بخریم؟

 

تا اینجا متوجه شدیم که به طور کلی در بازار 3 نوع از واکسن گارداسیل وجود دارد. نوع 2 ظرفیتی آن در کشور خودمان تولید شده و در برخی از داروخانه ها و مراکز بهداشتی عرضه میگردد.

اما اگر به دنبال واکسن‌های 4 ظرفیتی و یا 9 ظرفیتی هستید تا در برابر تیپ های بیشتر و شایع این ویروس در امان باشید، باید به سراغ واکسن hpv خارجی بروید. چراکه هنوز در ایران این واکسن‌ها به تولید نرسیده‌اند.

نوع 4 ظرفیتی و 9 ظرفیتی این واکسن به وسیله برخی از مراکز بهداشتی معتبر به مانند کلینیک اورولوژی یوروطب به کشور وارد می‌شوند. البته به دلیل درخواست بالا این واکسن و تعداد پایین موجودی این واکسن  میبایست چندی قبل نسبت به رزرو آن اقدام نمایید. شما میتوانید برای خرید و تزریق این واکسن با شماره 02188563242 تماس گرفته و برای تزریق این واکسن رزرو نمایید.

آیا تزریق واکسن گارداسیل بعد از ابتلا به زگیل تناسلی هم موثر است؟

 

واکسن گارداسیل به عنوان درمان بیماری HPV بعد از ابتلا به آن کاربرد دارد. اما خب اغلب متخصصین بعد از اینکه مطمئن می‌شوند بیمار به این بیماری دچار شده، تزریق گارداسیل را تجویز می‌کنند. در واقع آنها با این کار سعی دارند تا از ابتلای فرد به انواع دیگر تیپ های این ویروس جلوگیری کرده و اجازه ندهند که وضعیت از چیزی که هست، حادتر شود. ( جلوگیری از ابتلا به سرطان )

بهترین زمان تزریق واکسن؟

دقت کنید، تزریق این واکسن برای مادران شیرده، زنان باردار و افراد مبتلا به نقص سیستم ایمنی بدن، منع شده.

زمان های تزریق گارداسیل

این دارو به جز مواردی مانند بارداری، شیردهی و نقص سیستم ایمنی برای همه افراد حداقل بالاتر از 11 سال سن توصیه شده و قابل تزریق است. براساس مطالعات بهترین سن تزریق این واکسن گارداسیل برای خانم ها و آقایان از سن 11تا 45 سالگی میباشد.

 

واکسن زگیل تناسلی واکسنی است که تزریقش در 3 مرحله و جمعا حدود 6 ماه  طول خواهد کشید. در واقع بعد از اولین تزریق آن، باید حدود 2 الی 3 ماه صبر کرده و برای نوبت دوم تزریق آماده شوید. در نهایت هم 5 الی 6 ماه بعد از اولین تزریق، مرحله سوم یا همان تزریق مرحله آخر را انجام می‌دهید.

 

چه کسانی در معرض زگیل پا هستند؟

  • افراد با سیستم ایمنی ضعیف
  • کودکان و نوجوانان
  • کسانی که سابقه ابتلا به زگیل پا دارند.
  • کسانی که عادت به راه رفتن بدون پاپوش در محیط های ساحلی و گرم دارند.

روش های درمانی

1-روش های طبیعی

1-سیر: ابتدا سیر له شده را مستقیم بر روی زگیل قرار دهید و روی آن را باند بپیچید. از آنجایی که سیر خاصیت سوزآور دارد در یک هفته، زگیل می ترکد و از بین می رود.

2-سرکه سیب: دو پیمانه سرکه سیب را با یک پیمانه از آب مخلوط کنید. با استفاده از یک پنبه تمیز این مخلوط را بر روی محل آسیب دیده بگذارید و روی آن را با باند و یا چسب بپوشانید.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.